Célok:
- Környezetvédő gondolkodás és viselkedésmód kialakítása.
- Elősegíteni a tanulók környezettudatos magatartásának, életvitelének kialakulását.
- Megértetni a fogyasztás és a környezeti erőforrások kapcsolatát, a fenntartható fogyasztás elvét.
- A tanulók váljanak érzékennyé környezetük állapota iránt .
- Életmódjukban legyen meghatározó a természet tisztelete, a felelősség, a környezeti károk megelőzésére való törekvés.
- A fenntarthatóság pedagógiájában a környezettudatos gondolkodás, életmód kialakítása, elmélyítése.
Feladatok:
A pedagógiai programban, a tanulásszervezés során, a választható tanórákon, szabadidős programok során az intézmény feladata kiemelten kezelni, képviselni a fenntarthatóság pedagógiájának törekvéseit, formálni a tanulók természeti és környezeti szemléletét.
- Példamutatás az intézmény valamennyi dolgozója részéről, figyelembe véve a környezetbarát szemlélet, az egészséges életvitel szempontjait.
- Kapcsolat kiépítése a helyi környezet programjaihoz, akcióihoz, intézményi képviselet.
- A mindennapi működés során, a víz, gáz, áram, anyag és hulladékgazdálkodás napi szinten történő figyelemmel kísérése, a változások jelzése, jelentése.
- Öko-team megalakulása.
- Munkaterv elkészítése.
A fenntartható fejlődés pedagógiájának beillesztése az intézmény tevékenységébe:
- A természettel összhangban levő,
- a társadalmi élet értékeit fontosnak tartó,
- egészséges és eredményes életet megvalósító,
- egészségtámogató környezet kialakítása.
A tanévben folyamatos feladatok:
- szerves hulladékok elhelyezése a komposztálóban,
- szelektív hulladékgyűjtés az udvar mellett a tantermekben is,
- elem illetve régi mobilok gyűjtése,
- esővíz gyűjtése illetve felhasználása a növények öntözésekor,
- energiatakarékossági/környezetvédelmi járőrszolgálat – minden osztályból 1 vagy 2 fő, aki ellenőrzi a vizesblokkot, világítást, ablakokat, szemetelést,
- pályázatok figyelése – újrahasznosítás, zöldiskola témakörben,
- teremdekorációs/tisztaság verseny,
- pontgyűjtés – év végén Füvészkertbe látogatás a győztes osztálynak.
Esemény naptár 2022-23 – első félév
Szeptember | Az iskola udvarának, magaságyásainak gondozása /folyamatos: ősz, tavasz/ Takarítási világnap |
Október | Állatok világnapja – rendezvény állatsimogatás, bemutató (kutyás) Minden osztály készítsen egy PPT-t egy veszélyeztetett fajról. Mutassák be, miért kell megőrizni a faj fennmaradását. |
November | Madáretetők készítése, elhelyezése újrahasznosított anyagokból |
December | Karácsonyi kézműves délután- újrahasznosított anyagokból dekoráció készítése osztályok megajándékozása egymás között – ÖKO ajándék |
Január | Vitaminnap |
Február | A vizes élőhelyek világnapja – videók megtekintése osztály szinten. Plakát készítése egy szabadon választott vizes élőhelyről. Ezek kiállítása, hogy megtekinthetők legyenek a többi osztály számára. |
Március | Víz világnapja projekthét – a globális felmelegedés okozta változások |
Április | Föld napja, Méhek napja – előadások (Sípos József címzetes egyetemi docens, növényorvos) + vetélkedő |
Május | Madarak és fák napja Madártani Egyesület – madárgyűrűzés, madárles Te szedd Önkéntesen a tiszta Magyarországért akcióban való részvétel ápr-máj. |
Május-június | Ballagó osztály – emlékfa ültetése |
Az ÖKO programok, tevékenységek megvalósulása a Diákönkormányzattal és a Hitéleti munkaközösséggel szorosan együttműködve történik.
A fentebb felsorolt célok meghatározók az intézmény teljes feladatkörét illetően, átszőve a csoportokban, osztályokban folyó napi szintű nevelést-oktatást.
Cseuz Ildikó